Martin Andráši

Rozhovor s lektorom Anglickej školy

Určite ste si všimli, že rozhovory s lektormi Anglickej školy sa stali pravidelnosťou. Je to najmä zásluhou Senior Teacher-a Martina Andrášiho, ktorý otázky do rozhovorov vymýšľa a aj týmto spôsobom nám pomáha šíriť dobré meno školy. Preto by som Vám ho, rada predstavila bližšie a tento rozhovor venovala práve jemu:

MARTIN, AKO SI SA "OCITOL" V ANGLICKEJ ŠKOLE? BOLO ŤAŽKÉ ZÍSKAŤ JOB LEKTORA?

V Anglickej škole som sa ocitol po strastiplnom putovaní Bratislavou, keďže som zo Šale a v Blave som sa v tej dobe orientoval veľmi ťažko, chvíľu mi trvalo kým som to od STU-čky dotiahol na Cukrovú 14. No a ako keby toho nebolo málo na pohovor ma sprevádzal "osviežujúci" septembrový dážď. Či bolo ťažké získať job v Anglickej škole ? Jednoduché to určite nebolo, mnoho faktorov sa podpísalo pod to, že som bol nervózny, ale myslím, že som akosi podvedome veril vo svoje schopnosti a interview zvládol. Nemožno však nespomenúť, že osoba, ktorá so mnou pohovor robila - moja terajšia šéfka Simona Kováčiková, má veľkú zásluhu na tom, že sa mi interview robilo veľmi príjemne.

V OKTÓBRI TO BUDÚ 2 ROKY, ČO U NÁS UČÍŠ. A UČÍŠ NAOZAJ VEĽA! AKÉ ZMENY VIDÍŠ NA SEBE PRI UČENÍ JEDNOTLIVÝCH TYPOV KURZOV? KAM SA VIE LEKTOR PODĽA TEBA POSUNÚŤ?

Učím všetko, čo sa dá. Počnúc 1. stageom až po 12. stage, Accounting English, Business English, Half-Half hodiny, konverzačné hodiny. Tých zmien je strašne veľa. Keď si premietnem svoju prvú hodinu, ak si dobre spomínam bol to 3. alebo 4. stage a porovnám ju s hodinou, ktorú som učil minulý týždeň, to je ako Severný a Južný pól. Za najväčšiu zmenu by som považoval, že som sa naučil pracovať s tempom. Tie prvé hodiny určite išli na úkor kvality, snažil som sa toho stihnúť čo najviac, ale viem, že ten dragging, výslovnosť a pod. vtedy neboli dotiahnuté. Za obrovskú zmenu alebo poznatok určite beriem to, že som sa s jednotlivými skupinami naučil pracovať individuálne. Každá skupina je iná resp. každý študent. Myslím si, že viem odhadnúť kedy viac draggovať, kedy zasa študenta nechať potrápiť sa, kedy byť trošku prísnejší, kedy naopak atmosféru odľahčiť nejakým vtipom. No a kam sa dokáže lektor posunúť ? Asi klišé odpoveď, ale sám neviem. Ako som povedal každú chvíľu učíme nové skupiny resp. iných ľudí, každý študent reaguje inak, takže stále sa posúvate vpred, čo sa práce s ľuďmi týka, no a v neposlednom rade sa stále posúvam vpred, čo sa mojej jazykovej zdatnosti týka - slovná zásoba, gramatické javy atď.

TEAM ANGLICKEJ ŠKOLY MÁ OKREM MANAŽMENTU CCA 20 LEKTOROV: AKÝ STE TEAM? PREZRAĎ NÁM NEJAKÚ PIKOŠKU Z LEKTORSKEJ KUCHYNE!

Team sme skvelý ! Bez debaty ! Ako chlapa ma samozrejme teší, že väčšinu tvoria ženy ... :D Ale teraz vážne, medzi lektormi som si našiel veľmi dobrých kamarátov a som si 100% istý, že nehovorím len za seba, ale aj za ostatných lektorov. Lektorskou kuchyňou je naša Teachers Room ( spomedzi lektorov tam trávim suverénne najviac času :D ), ktorú sme prednedávnom s Mišom Botlóm zreorganizovali, aby som mohol pri dlhších prestojoch medzi hodinami zrelaxovať na gauči bez toho, aby mi na hlavu pieklo slnko :D. Okrem toho sme nedávno prijali 4 nové lektorky, mimochodom veľmi šikovné baby, ktoré mi svojou prípravou často pripomínajú moje začiatky, keď som si šeptom čítal vety z knihy.

JAZYKOVÉ ŠKOLY NA SLOVENSKU PREDSTAVUJÚ VEĽKÝ KONKURENČNÝ TRH, V ČOM JE PODĽA TEBA ANGLICKÁ ŠKOLA, S.R.O. INÁ, ŠPECIÁLNA?

Už som to v podstate zodpovedal v predošlej otázke. Je to skvelý team lektorov s individuálnym prístupom a skvelou angličtinou a takisto široké spektrum ponúkaných služieb. Okrem klasickej Callanovej metódy, účtovnícka angličtina, business angličtina, konverzácie, detské kurzy, letné tábory pre deti. Každý si u nás niečo nájde.

 

ČO PRE TEBA ZNAMENÁ BYŤ LEKTOROM A UČIŤ ĽUDÍ TAKÝ NEVYHNUTNÝ CUDZÍ JAZYK, AKO JE ANGLIČTINA? ČO ROBÍŠ, KEĎ NEUČÍŠ?

Opäť asi budem odpovedať otrepanou frázou. V prvom rade je to radosť z toho, že môžem posúvať študentom nové informácie a radosť keď vidím, že študenti robia progres, to všetko však ide ruka v ruke s obrovskou zodpovednosťou, ktorú si tento job vyžaduje.

Ako som spomínal, keď neučím, relaxujem na gauči v Teachers Room :D. Okrem tejto bohumilej činnosti sa venujem štúdiu na Fakulte managementu Univerzity Komenského. V poslednej dobe však veľa času trávim vo fitku, snažím sa opäť dostať do formy, keďže som pred dvoma rokmi po 11 rokoch prestal hrať futbal. No a keď mi zostane čas tak si veľmi rád vyjdem von s kamarátmi a v poslednej dobe ma veľmi pohltil poker, pevne verím, že ma čoskoro pohltí aj záujem zdokonaliť sa vo francúzštine a ruštine.

AKO BY SI V SKRATKE OPÍSAL NAŠICH ŠTUDENTOV?

Naši studenti sú veľmi zvedaví, veľa sa pýtajú a nebudem klamať v niektorých prípadoch dokážu lektora naozaj dostať do úzkych a vyčarovať mu červenú farbu na lícach. Každopádne študent vždy dostane odpoveď na svoju otázku. Nenazval bych som ich kamarátmi, no je tam také zvláštne puto, ktoré celý vzťah so študentmi ozvláštňuje v tom pozitívnom slova zmysle.

NO A NA ZÁVER: AKÁ JE PODĽA TEBA NAJČASTEJŠIA CHYBA, KTORÚ ŠTUDENTI PRI VÝUČBE ROBIA? ČO SI NAJVIAC PLETÚ? DAJ TIP NA UŽITOČNÚ FRÁZU, KTORÁ SA VŽDY ZÍDE!

Niektorí študenti majú tendenciu nepočúvať pozorne. Myslia si, že keď zodpovedia otázku majú potom minútku-dve veget. Nie je to tak ! Callanova metóda si vyžaduje neustálu pozornosť po dobu 50 minút. Takisto veľa študentov sa v začiatkoch zaoberá rozmýšľaním prečo je tá veta tak a onak. Pamätajte: "The secret to success when learning a language is to repeat, repeat and repeat and to speak without thinking" It is better to try and to make mistakes, than not to try at all. Určite sa riaďte týmto.

Ale veľmi často používanou frázou počas môjho pobytu v USA bola: Can you repeat that please ? :D. Určite však využijete niektoré frázy z Callana ako napr. I´d like my grave to be... alebo Dogs bury bones ... :)