Michal Botló

Rozhovor s lektorom anglickej školy

Tento týždeň nám poskytla rozhovor "lektorská legenda" v AŠ Michal Botló. Príjemné čítanie :)

MÁLOKTO VIE, ŽE SI AKO JEDINÝ LEKTOR ANGLICKEJ ŠKOLY, KTORÝ TU CALLANOVU METÓDU AJ ŠTUDOVAL. PREČO SI SI VYBRAL PRÁVE TENTO ŠTÝL VÝUČBY ?

V Anglickej škole som vychodil stage 9 až 12. Čo sa týka výberu, chcel som si spraviť certifikát, u ktorého som si nebol tak úplne istý. Tak som si povedal, že by to chcelo ešte trošku "oťukať", no rozhodne som nechcel bežné hodiny s čitaním kníh a robením nekonečných cvičení. Callanova metóda bola vtedy niečím novým, medzi jej hlavné devízy patrila najmä dynamika výučby, tak som sa rozhodol pre ňu.

UČÍŠ V ANGLICKEJ ŠKOLE UŽ VIAC NEŽ 5 ROKOV. POVEDZ NÁM RECEPT, AKO SA "UDRŽAŤ VO FORME" TAKÚ DLHÚ DOBU ?

Povedal by som, že sa na takú bežnú hodinu lektor nesmie pozerať ako na niečo, čo sa dookola opakuje znova a znova. Môže to znieť neuveriteľne, ale pre mňa je každá hodina iná napriek množstvu otázok, ktoré sa pýtam aj po stý krát v živote. Základom je uvedomiť si, že obrovskú časť hodiny tvoria práve študenti a tí robia každú z nich inou. Čiže by som skôr povedal, že ma držia vo forme práve oni - kým mám pocit, že im tou hodinou niečo dávam, som motivovaný vydať zo seba maximum.

ANGLICKO ALEBO AMERIKA ? BRITKY ALEBO AMERIČANKY ?

Nie som si istý, či viem úplne objektívne odpovedať, lebo som Spojené Štáty ešte nenavštívil. Veľkú Britániu mám zato pochodenú skutočne podrobne a musím povedať, že mi tamojšia kultúra a ich "inakosť" nesmierne prirástli k srdcu. Veľká Británia má jednoducho svoju neopakovateľnú atmosféru, auru ostrovného štátu, ktorý je tvorený nájmä stáročiami tradícií a je na to patrične hrdý. Národná hrdosť Britov je všeobecne nákazlivá a myslím si, že ma tak skoro neopustí. No a ak sa mám vyjadriť k ženskej časti obyvateľstva, vždy som zastával názor, že to najkrajšie nám kvitne beztak tu doma na Slovensku. A dávať na výber medzi Britkou a Američankou chlapovi, ktorý je navyknutý na krásne Slovenky, mi príde ako neriešiteľná úloha.

KEĎ PRÁVE NEODOVZDÁVAŠ ŠTUDENTOM VEDOMOSTI, ČO ROBÍŠ ?

No, snažím sa prejsť školu, pritom nezabudnúť, že ma angličtina nesmierne baví a snažím sa hľadať si možnosti, ako s ňou tú moju techniku spojiť. Keďže študujem technický obor (konkrétne statiku budov) a pohybujem sa v týchto kruhoch už nejakú tú dobu, viem, že je v nich akútny nedostatok ľudí hovoriacich cudzími jazykmi. Zároveň viem, ako rýchlo človek "vyjde z cviku" čo sa cudzieho jazyka týka, čiže sa snažím orientovať práve smerom, ktorý by tieto dva moje hlavné "obory" spájal.

KTORÝ STAGE SA TI UČÍ NAJĽAHŠIE/NAJŤAŽŠIE

No, najľahšie na učenie sú pre mňa určite stage 9 a 10. Je to hlavne tým, že študenti sú na tejto úrovni už veľmi schopní čo sa rozprávania týka a tým pádom si môžem dovoliť tú hodinu trochu upraviť, znížiť tempo, môžem ju viac uspôsobiť a tým ju spraviť zaujímavejšou.

A po všetkých stránkach najťažší na učenie pre mňa pravdepodobne naveky bude stage 1. Psychicky je to náročné, lebo máte ako lektor pocit, že treba študentom čo najviac odovzdať, že ich treba doslova "preplniť" informáciami, lebo cítite, že im budujete základy ďalšej výučby. Zároveň ide o fyzicky najťažší stage, kedy je potrebné si pri práci vypomáhať množstvom pomocných gest, mimiky a podobne. No na druhej strane, pokiaľ ako lektor takú hodinu odučím na maximum, mám po nej úžasný pocit :)

ODKAZ ŠTUDENTOM ?

Je síce pravda, že štúdium je veľmi dôležité a hodiny angličtiny Vám dajú veľa, no človek sa toho takisto veľmi veľa dokáže naučiť sám. Vyžaduje to odhodlanie, chuť učiť sa a prekonávať sa, ale samoštúdium v kombinácii s regulérnymi hodinami Vám určite zabezpečí progres, o akom ste ani nesnívali.