Rýchle kontakty
Princípy výučby Callanovou metódou
Lektor sa pýta otázku dva krát, vy odpovedáte. V triede je maximálne 8 študentov. Počas jednej hodiny počúvate a hovoríte 4 krát viac ako na hodine tradičnej výučby jazyka. Počas 50 minút odznie na hodine okolo 12 600 slov. Na hodine Callanovej metódy učiteľ už od začiatku rozpráva maximálnou rýchlosťou, teda rýchlejšie, ako je konverzačná rýchlosť. Veď napokon, anglicky hovoriaci ľudia nás nešetria. Na hodinách vytvárame prirodzené prostredie, v ktorom sa po anglicky hovorí plynule a rýchlo bez dlhších páuz.
Callanova metóda výučby angličtiny je revolučná svojou účinnosťou a spracovaním študijných materiálov. Rovnako revolučná je aj v spôsobe, akým samotné kurzy prebiehajú.
Niektorým z Vás mohli na škole rozprávať „učiť sa, učiť sa, učiť sa“. Podľa nás kľúčom k úspechu učenia sa cudzieho jazyka je práve opakovanie, opakovanie a ešte raz opakovanie. Najdôležitejšie je uvedomiť si, že pravidelné opakovanie je nutné pre zapamätanie si jazyka. Reflex jazyka prichádza z hlasových orgánov, nie z mozgu. Študent sa teda musí naučiť rozprávať bez zbytočného premýšľania, ktoré ho spomaľuje. Cudzí jazyk by teda mal byť opakovaný a precvičovaný tak dlho, pokým sa reflex jeho aktivovania nevykonáva automaticky.
"Originálna Callanova metóda zakladá na neustálom
opakovaní a rozprávaní bez zbytočného premýšľania"
Príďte si vyskúšať týždeň Callanovej metódy s využitím tzv. „green card“ u nás zdarma!
Ako klient súkromnej školy, u nás ste kráľom Vy. Ale ako študenti musíte zvážiť to, čo vám navrhne učiteľ. Ak učiteľ zistí, že treba ísť so skupinou späť a urobiť kompletné zhrnutie a opakovanie učiva, alebo navrhne riaditeľke školy presun študenta do iného kurzu, mali by ste (po konzultácii s riaditeľkou alebo manažérkou školy) jeho návrh akceptovať. Individuálny prístup k študentovi je totiž rovnako dôležitý ako samotná metodika výučby.
Callanova metóda má 12 úrovní, tzv. stage-ov. Výhodou tohto rozdelenia je najmä možnosť presného určenia úrovne pre konkrétneho študenta tak, aby pri zápise do kurzu zbytočne neopakoval to, čo už vie, alebo naopak, aby neskočil do príliš vysokého levelu, kde sa nebude vedieť orientovať. Nižšie úrovne sa preberajú rýchlejšie. Neskôr náročnosť narastá a vyššie úrovne sa vyučujú dlhšie.
Efektivita Callanovej metódy vychádza z metodiky a počtu odučených hodín. Ak chcete komunikovať v angličtine na základnej úrovni, potrebujete 6 stupňov, t.z. cca. 1500 slov slovnej zásoby. Týchto 6 stupňov u nás absolvujete približne v priebehu 80 – 110 hodín. Len pre porovnanie, pomocou tradičnej metódy výučby angličtiny je to okolo 170 - 200 hodín.
alebo: Ako by sa mala Callanova metóda správne vyučovať?
-
Lektor sa pýta každú otázku dva krát, dokonca aj keď študent porozumel už prvý raz.
-
Lektor sa pýta každú otázku čo najrýchlejšie, vždy a s každou skupinou.
-
Automaticky a bez pauzy učiteľ pripojí ku každej otázke prvé dve alebo tri slová odpovede. Napríklad: „Is the table behind me? Is the table behind me? No, the table...“
-
Lektor nečaká ani sekundu, kým začne študent odpovedať, okamžite z neho ťahá a zároveň ho tlačí do odpovede, systematicky a nekompromisne.
-
Lektor vždy vyslovuje každé slovo z vety (alebo každé druhé) so študentom, aj ak jeho pomoc nepotrebuje. Pri vyšších stage-och učiteľ odpovedá tichšie, vytvára tzv. „podmaz“ popri odpovedi študenta, aby zachoval plynulosť odpovede a nemýlil študenta, ale vždy odpovedá s ním, nie zaňho.
-
Ak študent odpovedá správne a samostatne, lektor ho nechá až do momentu, keď študent zaváha. V tom momente lektor okamžite začne napovedať ďalšie dve až tri slová, ktoré študent musí zopakovať, aby sa chytil a nadviazal na vetu.
-
Lektor rozpráva neustále. Toto slúži na to, aby si učiteľ udržal študentovu pozornosť po celý čas a zároveň, aby bol študent neustále obklopený anglickým jazykom.
Pred inváziou Normanov do Anglicka v roku 1066 bola angličtina podobná nemčine. 300 rokov po tomto dátume bolo už zložité používať vtedajší anglický jazyk a písať v ňom. Anglická aristokracia rozprávala francúzštinou, zatiaľ čo jazykom kostolov bola latinčina. Angličtina bola používaná len v bežnom rozprávaní, ako dialekt. Keď sa už raz stala oficiálnym jazykom angličtina, absorbovala množstvo slov z francúzštiny a latinčiny a práve tým získala jednu z najväčších slovných zásob - takmer pol milióna slov. Hoci je to jazyk, najlepšie sa učí, ak sa ho učíme ako dialekt, čo znamená: počúvaním.
Angličtina je jazyk, ktorý má najviac výnimiek z gramatických pravidiel. Učením sa pravidiel preto ďaleko nezájdeme. Callanova Metóda, ktorú vynašiel Robin Callan počas svojho pobytu v Taliansku, kde pôsobil ako učiteľ angličtiny, je v založená na otázkach a odpovediach, pomocou ktorých sa jazyk učíte najefektívnejšie.
Úrovne Callanovej metódy - 12 Stagov
tí, ktorí sa anglicky nikdy neučili, ale aj tí, ktorí majú len základy a nevedia z naučenej slovnej zásoby tvoriť ani jednoduché vety; 250 slov aktívnej slovnej zásoby
(Elementary / úroveň A1) (11 hod)
majú základy, vedia tvoriť jednoduché dvoj-troj slovné vety, ale neorientujú sa v základných prítomných časoch a chýba im niečo zo základnej slovnej zásoby; 500 slov aktívnej slovnej zásoby
(Beginners / úroveň A1) (16 hod)
poznajú obidva prítomné časy, orientujú sa v číslach, dňoch týždňa, mesiacoch, a vedia tvoriť jednoduchý minulý čas pravidelných slovies, rozumejú ľahším vetám, začínajú tvoriť vlastné vety a rýchlejšie reagovať na otázky; 750 slov aktívnej slovnej zásoby
(Pre-Intermediate / úroveň A2) (18 hod)
okrem hore uvedených poznajú a aktívne používajú už aj minulý čas nepravidelných slovies, budúci čas, predprítomný čas a dva základné podmieňovacie spôsoby; 1000 slov aktívnej slovnej zásob
(Pre-Intermediate / úroveň A2 – B1) (25 hod)
tento stage je jedným z najnáročnejších v Callanovej metóde, pretože obsahuje najviac gramatiky a študent môže byť chvíľu zneistený, či ju dokáže absorbovať, avšak naučená gramatika stage-om 5 nekončí, vyskytuje sa ďalej vo všetkých nasledujúcich stage-och a preto si na ňu študent postupne bez problémov zvykne. Stage 5 zahŕňa o.i.: činný a trpný rod, minulý/budúci čas priebehový, zvratné zámená, priama a nepriama reč, tvorenie krátkych odpovedí, koncové otázky atď.; 1250 slov aktívnej slovnej zásoby
(Intermediate / úroveň B1) (25 hod)
aj v tomto stage-i sa vyskytuje ešte pomerne veľa gramatiky, ako napr. predminulý čas, predprítomný/predbudúci/predminulý priebehový čas, pokračovanie podmieňovacieho spôsobu a nepriamej reči a iné; 1500 slov aktívnej slovnej zásoby. Po absolvovaní stage-u 6 ste pripravení prihlásiť sa medzinárodne uznávanú skúšku PET (Preliminary English Test)
(Intermediate / úroveň B1 – B2) (25 hod)
od stage-u 7 sa v Callanovej metóde začíname venovať okrem gramatiky aj frázam, ustáleným slovným spojeniam a výnimkám vo výslovnosti, tvoríme zložené vety, prívlastky a prístavky, veľká časť tohto stage-u je zameraná na tzv. "special verbs"; 1750 slov aktívnej slovnej zásoby
(Upper-Intermediate / úroveň B2) (29 hod)
podobný stage-u 7, avšak navyše sa študent učí písať osobný a oficiálny list, učí sa tvoriť nové slová z iných slovných druhov a pomocou spojok, predložiek, predpôn a prípon, preberá vzťažné zámená vo vetách, používanie určitého a neurčitého člena; 2000 slov aktívnej slovnej zásoby
(Upper-Intermediate / úroveň B2) (29 hod)
tieto dva posledné stage všeobecnej angličtiny sú venované predovšetkým slovnej zásobe, a síce slovám a frázam, ktoré sa menej vyskytujú v aktívnom denno-dennom používaní, ale pomáhajú študentovi vyjadrovať sa presnejšie a najmä, používať synonymá; sú to posledné stage pre získanie všeobecného prehľadu o anglickom jazyku; 2500-3000 slov aktívnej slovnej zásoby
(Advanced / úroveň C1) (34 - 36 hod)
toto sú posledné stage Callanovej metódy a sú určené na prípravu študenta, ktorý má záujem urobiť skúšku a získať medzinárodne uznávaný certifikát FCE
(Advanced / úroveň C2) (35-36 hod)